tirsdag 4. februar 2014

Kildekritiske metode, ekthet, nærhet og motivasjon

Den kildemetodiske metoden basert på elevforsøket hvor det ble gjenfortalt fra person til person, fungerer ikke bra. Det er fordi hver gang noe blir gjenfortalt, blir noe viktig informasjon glemt og det får ikke frem alt hva som skjedde.

Ektheten i dette forsøket var for det meste riktig gjenfortalt fra den første andrehåndskilden.  Ektheten i dette forsøket var ekte, en russefest er ikke uvanlig, men på en hverdagslig onsdag så er det lite sannsynlig. En dato ble også forandret fra den andre gjenfortellingen til den tredje.

Nærheten i forsøket var gjenfortalt av andre. Siden det ble glemt masse datoer, tider og hendelser underveis, forteller det at gjenfortellinger over flere hundre år vil være svært forandret, i tillegg at personene som gjenfortalte dette hadde ikke noe, til svært lite nærhet.

Det var ikke svært mye motivasjon til å holde på all informasjonen, derfor ble mye glemt. Da Marius skulle gjenfortelle, erstattet han Lillestrøm VGS, som folk flest har hørt om i nærområdet.
Stor glemsel viser at kilden er litt nøytral, men det er sannynlig det som skildres.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar